Υγρά φρένων: Πώς συνδέονται με την απόδοση και πότε τα αλλάζουμε;

Υγρά φρένων: Πώς συνδέονται με την απόδοση και πότε τα αλλάζουμε;

Γνωρίζετε τι είναι το υγρό φρένων και σε τι χρησιμεύει; Το υγρό φρένων αποτελεί από τα πιο σημαντικά υγρά ενός αυτοκινήτου εφόσον συνδέει τη μηχανική δράση του πεντάλ με τα τακάκια φρένων, γεγονός που δημιουργεί τριβή για να επιβραδύνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου. 

Πρότυπα και προδιαγραφές υγρών φρένων 

Δεδομένου ότι τα υγρά φρένων αποτελούν βασικό σύστημα ασφαλείας των οχημάτων, έχουν θεσπιστεί συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να τηρούνται από τους κατασκευαστές υγρών φρένων. Μερικά από τα χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρούν τα υγρά φρένων είναι: 

  • Η ελάχιστη συμπιεστότητα 
  • Το υψηλό σημείο βρασμού 
  • Η αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες 
  • Η διατήρηση όλων των χαρακτηριστικών τους ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες
  • Να έχουν πολύ μικρές εσωτερικές τριβές 
  • Να μην προσβάλλουν τα μεταλλικά και ελαστικά εξαρτήματα του συστήματος 

Σημείο βρασμού: Τα υγρά φρένων που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα οχήματα, έχουν το μειονέκτημα ότι είναι υγροσκοπικά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι απορροφούν την υγρασία της ατμόσφαιρας και για αυτό το λόγο παλαιώνουν. Εξαιτίας της απορρόφησης υγρασίας, έχουν θεσπιστεί δύο διαφορετικά σημεία βρασμού για δύο καταστάσεις των υγρών ανάλογα με την υγρασία που έχουν απορροφήσει.  

(1η κατάσταση): Εδώ υπάρχει το «ξηρό» σημείο βρασμού, όπου το υγρό φρένων μόλις έχει ανοιχθεί από τη συσκευασία του και δεν έχει απορροφήσει υγρασία. 

(2η κατάσταση): Εδώ υπάρχει το «υγρό» σημείο βρασμού, το οποίο αφορά υγρό που έχει απορροφήσει 3,5% κατά βάρος νερό. Αυτή η ποσότητα απορρόφησης νερού είναι οριακή σύμφωνα με τις προδιαγραφές. 

Ιξώδες: Άλλο ένα σημαντικό χαρακτηριστικό για την ποιότητα είναι το ιξώδες ή αλλιώς η πυκνότητα του υγρού κυρίως σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτό σημαίνει ότι όταν ενεργοποιείται το σύστημα πέδησης στους -40°C θα πρέπει το ιξώδες να μην είναι πολύ υψηλό, έτσι ώστε να αντιδρά αμέσως και με ασφάλεια στην εντολή πέδησης. 

PH: Το Ph των υγρών φρένων θα πρέπει να είναι από 7 έως 11 έτσι ώστε να μην διαβρώνει τα διάφορα μεταλλικά μέρη του κυκλώματος που κυκλοφορεί το υγρό φρένων. 

Ρίξε μια ματιά στο Autoplanet για επώνυμα λάδια moto, λάδια αυτόματου κιβωτίου, βαλβολίνες κ.ά.

Γιατί να αλλάξετε τα υγρά φρένων; 

Ο πρώτος και κύριος λόγος που πρέπει να αλλαχθούν τα υγρά φρένων είναι το γεγονός ότι είναι υγροσκοπικά κι έτσι απορροφούν υγρασία. Παρόλο που το σύστημα πέδησης είναι αεροστεγές η δυνατότητα απαλλαγής από το πρόβλημα πρόσβασης στην υγρασία υπάρχει πάντα. 

Σταδιακά και με τον καιρό, το νερό συσσωρεύεται στο ρευστό γεγονός που μειώνει την ποιότητα του συστήματος πέδησης. Ακόμη κι ένα μικρό ποσοστό νερού στη σύνθεση, οδηγεί στο γεγονός ότι μειώνεται η θερμοκρασία που  απαιτείται για βρασμό. 

Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι αν δεν αλλάξετε τα υγρά φρένων στο αυτοκίνητο, η αποτελεσματικότητα του μειώνεται σημαντικά. Η παρουσία του νερού στο σύστημα πέδησης, μπορεί να αφήσει το αυτοκίνητο σας χωρίς φρένο. 

Συμβουλή: Για να αποφύγετε τα χειρότερα, αλλάξτε τα υγρά φρένων όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο. 

Πώς να ελέγξετε το επίπεδο υγρού φρένων και πόσο συχνά πρέπει να γίνεται η αλλαγή; 

Το υγρό φρένων έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής και δεν πρέπει να ξεχνάτε την αντικατάσταση του. Οι κατασκευαστές προτείνουν ότι τα υγρά φρένων θα πρέπει να αλλάζονται κάθε 30-40 χιλιάδες χιλιόμετρα. Σε ένα τέτοιο ερώτημα θα βοηθήσουν και οι οδηγίες λειτουργίας του αυτοκινήτου. 

Είναι σημαντικό για την οδική σας ασφάλεια να διατηρείτε το υγρό φρένων σε σωστά επίπεδα. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για τον έλεγχο του υγρού φρένων είναι απλά. 

Βήμα 1: Σταθμεύσετε το αυτοκίνητο σας σε επίπεδο έδαφος, ανεβάστε χειρόφρενο και κατόπιν ανεβάστε το καπό του αυτοκινήτου και ασφαλίστε το ώστε να σταθεί. 

Βήμα 2: Βρείτε το ρεζερβουάρ και βεβαιωθείτε ότι το υγρό φρένων βρίσκεται μεταξύ των σημείων Min & Max.Το υγρό φρένων θα είναι ακόμα κατάλληλο για χρήση, μόνο σε περίπτωση που το χρώμα του είναι ένα ελαφρύ- χρυσό καστανό. 

!! Σημαντικό: Αν το επίπεδο υγρού φρένων έχει φθάσει κάτω από το Min, είναι καλό να συμβουλευθείτε έναν εξειδικευμένο μηχανικό.

Hint: Τα φθαρμένα τακάκια ή μια διαρροή από το υδραυλικό σύστημα, μπορεί να είναι ο λόγος για το χαμηλό επίπεδο υγρού φρένων. 

Στο Autoplanet θα βρεις επώνυμα υγρά φρένων αλλά και λάδια κινητήρα. Μην ξεχνάς επίσης τα αντιψυκτικά!

All comments